Google RankBrain, inteligența artificială pusă în slujba utilizatorilor motorului de căutare

GooglerankbrainÎn aprilie 2015 se lansează un sistem destul de complicat bazat pe inteligență artificială, Google RankBrain, un program/sistem foarte avansat dezvoltat de inginerii de la Google ce funcționează ca un factor de ranking, folosit pentru a procesa o parte din numărul mare de căutări zilnice.

Google RankBrain are un rol important în algoritmul de ranking al motorului de căutare, Hummingbird. Nu se știe exact natura și rolul său exact, pentru că nu sunt încă date publice despre așa ceva, însă dezbaterile în lumea marketingului online sunt destul de aprinse pe marginea sa. Interesant este că, la fel ca orice „entitate” a inteligenței artificiale, și Google RankBrain învață, însă din mers. Datele sunt actualizate periodic, nu se știe iarăși cât de des se întâmplă asta, însă programul permite obținerea unor rezultate returnate de motorul de căutare mult mai bune și mai rapid afișate.

RankBrain își propune să ofere calitate utilizatorului final, cei din marketing vor trebui să aibă grijă și mai mare la relația dintre conținut și meta date. La baza lui se află procese matematice și o înțelegere avansată a semanticii limbajului, RankBrain învață cum și de ce caută oamenii anumite cuvinte cheie, iar la căutări viitoare relevanța va fi cu mult mai mare, cel puțin așa spun cei de la Google. Nu este pre-programat, nu există date deja stocate și folosite la infinit de la început, pe măsură ce funcționează inteligența artificială din spatele Google RankBrain se adaptează la input-ul oferit de utilizatorii motoarelor de căutare și devine din ce în ce mai bună la ceea ce face. În practică, dacă vom căută „Câți biscuiți întră într-un pachet de biscuiți mediu?”, Google RankBrain va afișa diverse rezultate bazându-se pe țara de unde a venit căutarea, de exemplu. Importanța RankBrain este destul de mare, mai ales că inteligența artificială învață și recunoaște noi cuvinte, fraze, revizuiește SERPS bazându-se tocmai pe aceste cunoștințe acumulate.

Ca să înțelegeți mai bine ce este Google RankBrain vă voi spune ce nu este:

· Nu este un nou Knowledge Graph. Da, și el e un program bazat pe inteligență artificială, însă RankBrain nu are nicio treabă cu el și nici nu va fi asociat acestui program deja existent;

· Nu este vorba de un update de algoritm. E greșit să ne gândim la Google RankBrain ca la Panda, Penguin, nu este vorba de un nou algoritm, nu este update, este doar o modificare, care merge de minune alături de Hummingbird (algoritmul semantic pentru căutări);

· Nu este un nou tip de căutare, nu e vreun motor de căutare, nu face update-uri majore la procesul de căutare de baza;

· Nu este un robot. Este doar o serie de ecuații matematice, un program complicat ce poate învăța și se poate îmbunătăți.

O întrebare care se află pe buzele tuturor oamenilor din marketing online este cum anume afectează acest RankBrain SEO. Se știe deja că o campanie SEO de calitate începe de fiecare dată cu găsirea unor cuvinte cheie relevante pentru afacerea respectivă. Cuvintele cheie trebuie să fie relevante și să fie cele pe care utilizatorul le va folosi la căutări viitoare. Impactul RankBrain se va vedea tocmai în această etapă, a alegerii cuvintelor cheie și a implementării lor. Înainte de RankBrain, inginerii software de la Google realizau un algoritm matematic ce determina ranking-ul pentru căutări. Spre deosebire de acel algoritm care trebuia mai mereu actualizat, RankBrain împreună cu algoritmul deja existent va învăța și se va modifica în mod constant, singur, fără intervenție umană. Ideea este că o campanie SEO să fie adaptabilă la schimbările din motoarele de căutare, apărute la nivelul ranking. Google RankBrain este „învățat” offline de Google, ceea ce înseamnă că i se furnizează cuvinte și fraze care s-ar putea să devină virale mai târziu. Acest aspect este unul de luat în seama pentru cei care dețin site-uri cu un conținut neconvențional, subiecte atipice și cuvinte destul de ciudate pentru utilizatorul normal. RankBrain va identifica imediat cuvintele și va oferi rezultate mai relevante pentru utilizatori.

Pentru cei care vor să intre în „grațiile” RankBrain trebuie să aibă conținut de foarte bună calitate pe site, să fie mereu optimizat, cuvintele cheie să fie alese mereu în funcție de ceea ce este „pe val” în momentul respectiv și chiar în viitorul apropiat. Va fi mai bine să existe un cuvânt cheie principal și derivații ale acestuia pentru rezultate mai relevante returnate la căutările pe Google. Ceea ce este și mai interesant este că RankBrain se aplică indiferent de limbă, el știe deja foarte multe limbi, așa că se descurcă în orice situație. Social Sharing-ul nu va fi influențat de RankBrain, rolul său nu e mai important în piețe mai competitive, toată lumea e tratată la fel.

Și cum optimizăm site-urile pentru Google RankBrain? Gary Illyes de la Google a dezvăluit un secret: optimizarea pentru RankBrain e foarte simplă, e vorba de optimizarea pentru limbajul natural. Ideea este să scriem conținut de calitate pentru oameni, nu pentru Google și algoritmi dependenți de cuvinte cheie. Se poate vedea simplu dacă un conținut e optimizat și sună bine citindu-l cu voce tare. Orice cuvinte cheie în plus și fraze care nu sunt naturale vor putea fi corectate rapid.

FacebookLinkedInTwitterGoogle+

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Current month ye@r day *

Post Navigation

Facebook IconTwitter IconVisit Our Google + PageVisit Our Google + Page