Acum mai bine de trei ani, în aprilie 2013, Google a început pe tăcute să testeze Keyword Planner pentru AdWords, selectând mai multe conturi AdWords pentru a vedea cum funcţionează noul tool. Google Keyword Planner este noul tool de la compania americană ce îi ajută pe cei care au diverse site-uri să dezvolte sau să creeze noi campanii tip search network. În practică, instrumentul online permite userilor să găsească cuvinte cheie potrivite pentru campanie, idei tip ad group, să vadă statistici istorice şi trenduri ale căutărilor online s.a.m.d.
Serviciul pus la dispoziţie de Google este gratuit şi combină elemente de la două tool-uri diferite ale companiei, Keyword Tool şi AdWords Traffic Estimator, adăugând o structura mai bună şi o integrare mai firească în economia datelor furnizate în trecut de cele două instrumente online. Scopul principal al Keyword Planner este să le sprijine publicitarilor demersul de crearea a „calupurilor publicitare” şi campaniilor de publicitate, cheia unor monetizări via PPC cât mai rapide şi mai eficiente. Diferenţa faţă de vechile tool-uri constă în aplecarea spre partea practică a analizelor şi nu spre analize generale, care se puteau utiliza pentru aproape orice. Până la urmă, Keyword Planner e un fel de workshop pentru dezvoltarea unor campanii AdWords spectaculoase.
Fără a intra în prea multe detalii tehnice, trebuie să ştiţi că noul tool de la Google poate scana anumite pagini web pentru a descoperi ce cuvinte cheie relevante s-ar potrivi, permite alegerea de cuvinte cheie predefinite grupate pe produse, filtrarea cuvintelor cheie, setarea de parametri de targetare, adică limba, ţară, search network.
Anumite cuvinte cheie se pot adaugă în secţiunea „Your Plan”, că să poată fi salvate şi utilizate şi cu altă ocazie, poate în alte campanii, se pot face estimări în funcţie de anumite cuvinte cheie – se uploadează datele într-un fişier CSV, dar este permisă şi introducerea de liste de cuvinte cheie personale şi multiplicarea lor, gruparea lor, combinarea lor cu alte cuvinte cheie deja găsite că fiind relevante.
Keyword Planner este deosebit de bun atât pentru publicitari, cât şi pentru cei care lucrează în SEO, pentru că facilitează obţinerea unei viziuni clare despre volumul traficului pe anumite cuvinte cheie. Un volum mai mic înseamnă şi o competiţie mai mică. Cu toate astea, estimările bazate pe acest volum nu mai sunt aşa de valoroase.
Spre sfârşitul lunii iunie 2016, Google a modificat instrumentul online într-o manieră care i-a nemulţumit pe mulţi utilizatori. În loc să fie afişate estimările individuale pe cuvinte cheie pentru cuvinte cheie sau propoziţii, fraze, în parte, Google a ales să arate datele adunate la un loc, adică estimări identice pentru cuvinte cheie similare sau fraze cheie – se combină variantele de căutare. Estimările individuale au dispărut, nu mai ai cum să vezi dacă e vorba de volum mare sau mic. Valorile vor fi foarte uşor supraestimate de publicitari, volumul indicat va părea mai mare, cei care utilizează instrumentul online omițând faptul că Google a combinat deja numerele şi estimările pentru valorile afişate. Practic Google combină acum şi mai multe variante de căutări, inclusiv pluraluri cu non-pluraluri pentru orice cuvânt din frază cheie, acronime cu versiunile lungi, variante cu -er, -ing, -ized, -ed etc, cuvinte care se scriu cu sau fără spaţiu, cu sau fără semne de punctuaţie. Într-un fel există o logică în afişarea unor variante similare, dar pentru unii publicitari şi pentru cei care lucrează în SEO, variantele asemănătoare au variante diferite radical în rezultatele din lumea reală.
Ce înseamnă asta pentru oamenii din marketing? În primul rând, e bine să îşi reamintească faptul că volumul căutărilor şi estimările CPC din Keyword Planner sunt doar nişte ghidaje care nu trebuie luate mereu ca atare. În al doilea rând, instrumentul nu oferă posibilitatea depistării unor modificări majore într-un istoric legat de cuvinte cheie şi grupuri de cuvinte cheie.
În spatele acestor modificări din mers poate fi şi restricţionarea accesului la Keyword Planner pentru cei care nu au campanii AdWords active pe cont, transformare care a fost pusă mai târziu pe seama unui bug, o strategie de pr şi marketing bine gândită pentru a preveni un scandal de proporţii. Dacă la început utilizatorii se plângeau că instrumentele online de analiză care au fost înlocuite de Keyword Planner nu aveau suficiente opţiuni, acum aceştia se văd în faţă unui scenariu şi mai apocaliptic – nu mai înţeleg nimic din ce date văd pe ecran… Alte limitări ale Keyword Planner ar fi: interfaţă cam greu de înţeles, nu există căutări mai avansate, ample sau potrivire de expresii, cuvintele cheie date sunt destinate campaniilor plătite de publicitate şi nu sunt gândite pentru SEO, unele cuvinte cheie sunt ascunse şi pot fi găsite doar cu ajutorul altor instrumente online pentru căutare de cuvinte cheie potrivite pentru un anumit site sau pentru o pagină web.
Partea şi mai puţin plăcută este că nu va fi tot timpul un tool gratuit asta şi pentru că Google îşi doreşte ca toate instrumentele pentru cuvinte cheie să fie cumpărate, userii vor trebui să adere la AdWords şi să plătească pentru toate tool-urile puternice care îi pot ajuta în online.