Dacă s-ar face un clasament al celor mai negri ani și mai grei pentru Facebook, 2018 ar fi pe primul loc. Controversele din jurul scandalului generat de relația cu firma britanică Cambridge Analytica, o firma de consultanță care combină minarea, vinderea de date și analiza lor cu strategia comunicațională pentru a ajuta procesul electoral au dus la afectarea puternică a imaginii companiei americane. Facebook se pare că știa deja de existența unor probleme în legătură cu rețeaua de socializare și datele prelucrate, însă nu a reacționat la timp și prompt.
Cum a început totul?
Mergând pe firul evenimentelor, problemele Facebook au început din 2014, când și-au adaptat regulile pentru a limita accesul dezvoltatorilor la date sensibile ale userilor. Datele prietenilor unui user nu se mai puteau accesa fără permisiune. Au urmat în decembrie 2015 acuzațiile implicării Cambridge Analytica în campania prezidențială a lui Ted Cruz și folosirea datelor de la milioane de useri Facebook pentru a obține avantaje politice. Facebook a reacționat atunci imediat și a anunțat că a banat aplicații și s-a asigurat că firma britanică a șters datele folosite impropriu. În 2016 echipa lui Donald Trump a luat la puricat publicitatea de pe Facebook. Firma britanică s-a dovedit că era în spatele campaniei video de pe Facebook, Defeat Croocked Hillary.
17 martie 2018 este momentul crucial al scandalului Facebook-Cambridge Analytica. The Guardian și The New York Times, două dintre cele mai bine văzute ziare din lume au raportat un număr de peste 50 milioane de profiluri Facebook compromise de Cambridge Analytica, dar cifrele s-au schimbat rapid și s-a ajuns la 87 de milioane. Articole uriașe demonstrau cum Facebook a lăsat date sensibile pe mâna Cambridge Analytica. Cel care a dezvăluit practicile ciudate a fost Christopher Wylie, co-fondator al firmei britanice. Toate datele vândute firmei au fost folosite pentru a dezvolta profiluri psihografice ale oamenilor pentru a le distribui mai apoi conținut pro-Trump în online. După trei zile, Facebook este în centrul investigațiilor The Federal Trade Commission vizându-se protejarea datelor utilizatorilor în mod corect.
21 martie 2018, Mark Zuckerberg decide să rupă tăcerea și să detalieze poziția companiei sale. El a precizat clar că toți dezvoltatorii nu vor mai avea acces la datele userilor după trei luni de inactivitate, informațiile oferite de useri unor aplicații terțe fiind mult mai puține. S-a mai promis și auditul aplicațiilor care aveau accces la date multe înainte de 2014.
Recent Facebook a venit cu precizarea că niciunul dintre utilizatorii afectați de scandal nu va primi despăgubiri, deși 2.7 milioane de utilizatori europeni ar fi meritat. În România 112.343 de români au avut datele compromise în urmă scandalului… Motivul? Nu s-au distribuit informații bancare sensibile…
Imediat după scandalul uriaș Facebook-Cambridge Analytica Zuckerberg a promis și a făcut schimbări notabile în privința datelor utilizatorilor rețelei de socializare.
· Aplicațiile terțe nu mai văd cine se află pe lista de invitați pe paginile de evenimente, nu mai are acces nimeni din afară la mesajele postate acolo;
· Istoricul apelurilor și textelor colectate de versiunile Android de Messenger și Facebook Lite vor fi stocate vreme de un singur an. Fișierele Log nu vor mai conține date despre timpul apelurilor, ora la care au fost făcute;
· Toți utilizatorii sunt informați despre aplicațiile terțe folosite și sunt invitați să revizuiască la ce le dau acces din propriul profil;
· Orice aplicație care folosește date private poate fi ștearsă rapid din lista de aplicații;
· Facebook a publicat versiuni noi ale documentelor cu termeni și servicii și utilizarea datelor sensibile;
· Limbajul din termeni și servicii, utilizare date personale e mai clar și mai descriptiv;
· Limitarea tipului de informații pe care aplicații terțe le pot accesa;
· Toată lumea afectată de scandal a fost informată oficial și a primit un link spre pagina Facebook Help Center și un tool pentru a vedea dacă datele le-au fost compromise;
· Centralizarea paginii de setări pentru aplicații, toate într-un loc;
· S-au redus informațiile la care aplicațiile au acces de la grupuri, evenimente, pagini. Toate aplicațiile care vor accces la evenimente, grupuri trebuie să fie aprobate de Facebook în urma verificărilor serioase;
· A fost anulat un program de publicitate targetata – marketerii puteau să coroboreze informațiile despre activitățile offline ale userilor cu profilul lor de Facebook. Partener Categories folosea date de la mai multe companii simultan, așa că e un pas bun spre o viață privată mai bună pe Facebook;
· Facebook va da toate detaliile despre cumpărarea de publicitate politică și campanii publicitare suspecte. Locația și identitatea celor care vor asemenea campanii trebuie să fie autorizate și verificate de compania americană. Publicitarii trebuie să demonstreze clar cine a plătit pentru publicitatea făcută online pe Facebook;
· Facebook pregătește un tool care le va permite tuturor să vadă toată publicitatea de pe o pagină;
· Compania americană va încuraja folosirea tuturor aplicațiilor în mod curent pentru care au dat acces, asta pentru a evita utilizarea datelor colectate în alte scopuri.