Concurenţa în mediul online

concurenta-in-mediul-onlineConcurenţa a furnizat dintotdeauna informaţii importante pentru strategia şi calea spre succes pe care o companie sau alta ar trebui să le urmeze. O analiză obiectivă, atentă şi complexă a fiecărui pas al concurenţei sunt indicaţii importante pentru strategiile oricărui business. Acesta este un pas important şi pentru strategia de SEO a oricărui site care îşi doreşte succes în mediul online. Alături de optimizarea on page pentru motoarele de căutare, de promovarea pe reţele de socializare, de link building, analiza concurenţei a devenit un punct indispensabil pentru orice strategie de promovare în online.

Analiza concurenţei înseamnă o bună cunoaştere a nişei pe care un site se pregăteşte să îşi facă intrarea, o bună cunoaştere a “jucătorilor” de pe nişa respectivă (simpla căutare a unor cuvinte cheie pe Google poate scoate la iveală noi competitori, poate încă necunoscuţi), cunoaşterea conţinutului respectivelor site-uri şi a modului în care acestea abordează partea de SEO.

Concurenţa poate fi considerat orice site de pe aceeaşi nişă, care beneficiază de un page rank mai mare decât cel al site-ului pentru care se încearcă optimizarea. Obiectivul principal în acest caz este acela de a afla de ce aceste site-uri au un PR mai mare? Ce le face să se afle pe poziţia pe care se află la momentul respectiv? Ce face un alt site şi cel în cauza nu face? Sunt paşii pe care îi face utili pentru autoritatea sa?

De asemenea, se recomandă şi tipul de analiză SWOT. SWOT este acronimul termenilor britanici Strenght, Weakness, Opportunities, Threats, ceea ce ar însemna o analiză din punct de vedere al Punctelor Tari, Slăbiciunilor, Oportunitatilor și Ameninţărilor pe care un site le are.

Paşi în analiza concurenţei

Analiza cuvintelor cheie. Esenţială în ceea ce înseamnă astăzi analiza concurenţei, analiza cuvintelor cheie înseamnă să descoperi care este factorul cel mai important în procesul de SEO al unui site. Există suficiente tool-uri prin care se poate afla care sunt cele mai bune keyword-uri pentru o nişă anume şi, odată acestea aflate, se pot verifica pe site-urile concurenţei. Pe de altă parte, site-urile competitorilor din aceeaşi nişă pot scoate la lumină cuvinte cheie încă neexploatate pe site-ul pentru care se face analiza.

Backlink-urile. Deşi extrem de controversate şi evitate de către unii webmasteri din pricina potenţialului lor de a “deranja” Google şi de a atrage astfel consecinţe negative pentru PR-ul unui site, folosite corect backlink-urile sunt foarte importante în întregul mecanism  SEO. Atunci când se face analiza backlink-urilor concurenţei se încearcă stabilirea numărului de backlink-uri, a site-urilor din care vin şi a anchor  text-ului. O astfel de analiză poate scoate la iveală site-uri noi cu autoritate, necunoscute încă de site-ul care face analiza şi de care poate profita în egală măsură cu concurenţa.

Verificarea indexărilor pe motoarele de căutare. Dincolo de cuvinte cheie şi de backlink-uri, şi alte cai de optimizare pentru motoarele de căutare pot ajuta site-urile să beneficieze de un PR mai mare. Tocmai de aceea este important ca din când în când să fie verificat PR-ul concurenţei pe Google, dar şi pe alte motoare. De asemenea, este necesară verificarea numărului de pagini cu care site-urile concurenţei sunt indexate.

Analiza concurenţei se face nu numai pe partea de conţinut a site-ului şi pe optimizarea off-page, ci şi pe restul campaniei de promovare online, şi poate cuprinde analiza email marketing-ului (accesul la emailurile concurenţei se face prin simpla abonare la emailurile acesteia, ca şi la newslettere), analiza campaniei de promovare pe social media (urmărirea competitorilor pe reţele de socializare, pentru a fi la curent cu modul în care interacţionează cu publicul lor). În ultimii ani prezenţa pe reţelele de socializare direcţionează un trafic foarte mare către site-ul unui business, mai ales dacă vorbim despre reţelele majore – Facebook sau Twitter. De asemenea, site-urile de social bookmarking sunt foarte importante pentru trafic.

Strategia de marketing  oferă şi ea date importante despre concurenţă, fie că este vorba despre acţiuni de marketing din trecut sau despre acţiuni curente, şi mai ales care au fost modificările de trafic după aplicarea anumitor strategii de marketing.
Sistemul de publicitate plătită al lui Google – Google Adwords – este una dintre modalităţile foarte bune de promovare, însă pentru companii sau site-uri care dispun de un buget pentru promovare ceva mai mare. Plata pentru acest sistem este de tipul Pay per Click. Analiza campaniei PPC a concurenţei oferă foarte multe date, atât despre resursele financiare pe care competitorii unui site le pun în joc când vine vorba despre prezenţa în mediul online. Date despre campaniile PPC ale concurenţei sunt disponibile prin intermediul tool-ului Analyze Competition oferit tot de cei de la Google.

Analiza concurenţei este departe de a fi un prim pas în demararea unui proiect în mediul online, care ia sfârşit odată cu completarea tabloului cu tot ceea ce înseamnă concurenţă şi acţiunile sale. Analiza competitorilor este mai degrabă o acţiune de care trebuie să se ţină cont în permanentă, mai ales că algoritmul de căutare al Google se schimbă în mod permanent. Noi update-uri de genul Panda sau Penguin, celebre şi temute pentru eventualele efecte pe care le-ar putea provoca site-urilor, afectează modul în care anumite pagini câştigă sau pierd page rank. De asemenea, cele mai noi schimbări anunţate de Google duc cu gândul la faptul că Panda va fi un filtru pentru indexarea anumitor site-uri şi că principiul de baza va fi întotdeauna cel al calităţii. Tocmai de aceea orice business online trebuie să fie conectat în permanentă la schimbările din nişă în care îşi desfăşoară activitatea.

Analiza concurenţei contribuie la o mai bună campanie SEO, însă este foarte utilă pe de altă parte şi pentru a avea date despre dezvoltarea şi funcţionarea la nivel intern a competitorilor de pe aceeaşi nişă.

FacebookLinkedInTwitterGoogle+

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Current month ye@r day *

Post Navigation

Facebook IconTwitter IconVisit Our Google + PageVisit Our Google + Page