Fără doar și poate trăim într-o lume a vizualului, rolul său este din ce în ce mai important, așa că valoarea optimizării imaginilor nu poate fi trecută cu vederea. Câteva imagini pe o pagină web pot face diferența între un site banal pe care nu îl vor citi mulți, și unul atrăgător cu un trafic considerabil. Totuși nu e suficient să ai imagini pe fiecare pagină web ca să poți spune că ai site-ul optimizat SEO și pe această componentă.
Optimizarea imaginilor are numai avantaje, de la o experiență mai plăcută oferită utilizatorilor până la încărcare mai rapidă a imaginilor, oportunități de ranking mai bune și o poziționare mai bună în cazul rezultatelor returnate de motoarele de căutare. Tehnologia de căutare vizuală a avansat, însă boții motoarelor de căutare, acele scripturi speciale care pot „citi” tot conținutul unui site și ajută la indexarea sa, nu pot identifica încă conținutul unei imagini. Ei se bazează pe textul care însoțește imaginile ca să înțeleagă pe deplin ce este imaginea respectivă și cum este ea legată de conținutul afișat pe pagină respectivă. Optimizarea unei imagini presupune reducerea mărimii fișierului asociat imaginii pe cât posibil fără a sacrifica tot ce ține de calitate, în așa fel încât încărcarea paginilor unde apar imaginile să se facă cât mai rapid de fiecare dată. Același termen se referă și la partea SEO, fiecare imagine trebuie să apară cât mai sus în rezultatele returnate de motorul de căutare și să fie recunoscută corect la fiecare „periere” făcută de boti.
Primul pas spre optimizarea imaginilor pentru SEO este legat de alegerea lor
Scopul final al oricărui dezvoltator web este că fiecare pagină să fie ușor de citit și de parcurs, și de boti, și de userii care aleg să între pe site. Imaginile alese trebuie să fie relevante, să aibă același subiect cu topicul paginilor pe care apar, să accentueze ceea ce se dezvoltă în paginile respective și să completeze experiența celor care au ales să citească un articol de pe un site. Alături de numele fișierului, atributele ALT și titlul imaginii motoarele de căutare se mai folosesc și de ceea ce înconjoară imaginea pentru a înțelege despre ce este, ce înfățișează. Este de evitat folosirea imaginilor comune, celor luate din surse gratuite de unde mai pot lua încă câteva mii de utilizatori, personalizarea imaginilor este de dorit, le puteți face dvs. sau le puteți solicită unor oameni care sunt profesioniști și știu ce înseamnă imaginea optimizată pentru site. Nu trebuie să vă feriți de imaginile gratuite, ele se găsesc în multe locuri de pe Internet și sunt de bună calitate, sunt optimizate deja pentru site-ul dvs.
Formatul imaginilor pentru web este și el important, și alegerea sa corectă face parte din strategia de optimizare a imaginilor pentru SEO. Cele mai comune formate sunt JPEG, GIF și PNG, JPEG câștigă detașat și este popular, celelalte două au calitate redusă a imaginii pentru o dimensiune mai scăzută. JPEG are calitate foarte bună la dimensiuni mici ale fișierului, PNG-urile sunt o alternativă bună la JPEG și GIF dacă nu gășiți imagini în acest format și nu vreți să le transformați și să pierdeți din calitate și rezoluție. GIF-urile nu se folosesc niciodată pentru imagini mari ale produselor vândute pe un site, de exemplu.
Când avem imaginile putem alege un nume pentru fișier, care va fi foarte important pentru optimizarea SEO, el trebuie să includă și cuvântul cheie principal, nu se va folosi niciodată numele original al imaginii, neoptimizat. Este recomandat să fiți cât mai descriptivi posibil, să fiți preciși și să folosiți de fiecare dată – în loc de underscore _. În tag-ul imaginii vom avea titlul sau și atributele ALT, cele pe care un browser le afișează când imaginea nu se încarcă complet sau deloc, când apar probleme de randare. Atributele ALT oferă mai multe detalii despre imagini, detalii care nu au putut fi incluse în numele fișierului. Dacă sunt mai multe imagini cu atributul ALT care trimit spre același cuvânt cheie trebuie făcută o diferențiere în funcție de mărime, culoare, alte detalii regăsite în atributele ALT. Atributele ALT nu se folosesc pentru imagini decorative, Google s-ar putea să aplice penalizări, la fel cum nu e recomandat să folosiți foarte multe cuvinte cheie doar de dragul optimizării foarte, foarte bune. Titlul nu e așa de important pentru SEO, el poate să ofere alte informații mai puțin relevante care nu sunt incluse în textul ALT.
După ce avem Title și ALT Atributtes puse la punct trecem la reducerea mărimii fișierului pentru a scădea timpul de încărcare. PageSpeed Insights este un tool foarte util de la Google care va poate ajută să vedeți ce imagini nu sunt optimizate și care va încetinesc încărcarea paginilor web. Cu un program extern sau online puteți reduce mărimea fișierelor și chiar puteți schimba formate care să aibă o compresie mai bună și o păstrare a rezoluției.
Altă modalitate de a optimiza imaginile pentru SEO este sitemap-ul XML. În sitemap se pot adauga atributele după tag-uri. Printre atributele utile pentru optimizarea corectă și rapidă a imaginilor pentru SEO avem –descriere pe scurt a imaginii, – locația geografică a imaginii, – titlul imaginii, – URL-ul care trimite la licența imaginii.
Optimizarea imaginilor pentru SEO include și optimizarea thumbnail-urilor. Ele apar mai ales în paginile de categorie, pot să fie foarte utile, dar pot duce la încărcare mai lentă a paginilor, așa că folosiți cu mare grijă acest tip de imagini. Thumbnail-urile trebuie să fie cât mai mici din punctul de vedere al mărimii fișierelor, nu ar trebui să aibă atribute ALT duplicat care se mai găsesc și la varianta mai mare a respectivei imagini.
La final imaginile trebuie testate, asta e poate cel mai important pas din strategia de optimizare SEO pentru imagini. Ele trebuie testate pentru a vedea care pot atrage cei mai mulți clienți, se poate testa numărul lor per pagină, unghiul preferat de utilizatori când vine vorba de o imagine, numărul de listari de produse din pagină asociată categoriei, câte să fie, 10, 20, 100 de produse.