Astăzi, orice website are şi o varianta Desktop, şi o varianta Mobile. De ce e nevoie de un site mobile friendly, v-aţi putea întreba? Pentru ca userii care accesează varianta mobilă a site-ului au cu totul alte obiceiuri de consum decât cei care accesează varianta desktop a unui website, căutând informaţie rapidă, uşor de digerat, prezentată într-o formă atrăgătoare şi uşor de parcurs pe dispozitivul mobil, fie el tabletă sau smartphone. Chiar şi pentru site-urile unor businessuri mai mici, care se axează mai ales pe vânzări, atributul mobile friendly e mai mult decât necesar pentru că vânzările depind şi de modul în care utilizatorii telefoanelor mobile pot să acceseze corect website-urile în varianta mobile.
Viitorul va fi cu siguranţă al website-urilor mobile, cu atât mai mult cu cât tot ce înseamnă media şi informaţie poate fi găsită deja şi pe mini-site-uri optimizate pentru dispozitivele mobile – ştirile le puteţi citi oriunde, va puteți uita la tv chiar şi în tren, sau când sunteţi în timpul unei drumeţii, de exemplu. Chiar şi Google a afirmat în nenumărate rânduri că viitorul căutărilor este cel mobil şi că website-urile care nu ştiu să se adapteze schimbărilor impuse de conceptul mobile friendly vor avea de suferit enorm. În privinţa brandurilor, varianta mobile friendly le ajută să îşi definească clar poziția şi să ajungă la mai mulţi indivizi din publicurile țintă, câştigându-le încrederea şi respectul.
Cumpărăturile, care sunt sufletul comerţului modern au şi ele doar de câştigat dacă un website arată bine şi în varianta mobile, achiziţiile fiind de două ori mai multe de pe site-urile care au variante optimizate corect pentru dispozitivele mobile. La pachet cu creşterea vânzărilor vine şi reducerea „bounce rate”-ului, în sensul că un vizitator va sta mai mult pe site şi va naviga, va fi interesat să vadă ce aveţi de oferit şi nu va pleca imediat spre site-urile concurenţei.
Dacă site-ul nu este optimizat pentru smartphone, textul abia se vede şi zoom-urile repetate de abia îţi permit să vezi o parte din text, atunci utilizatorii vor renunța la vizită, şi asta pentru că vizitatorii care intră pe website-uri mobile nu au răbdare, sunt grăbiţi, poate accesează de undeva de pe stradă, dintr-un mijloc de transport şi vor să vadă ceva anume, important poate pentru o întâlnire, să comande ceva pentru o persoană dragă.
Cum se poate optimiza un website pentru telefoanele mobile şi tablete?
Site-ul nu trebuie să aibă un conţinut plin de informaţii neesenţiale, informaţia de pe prima pagină să fie prezentată cât mai concis şi mai uşor de parcurs, să fie ierarhizată, cu cât mai puţine pagini şi link-uri – ecranul telefonului nu se compară cu cel al monitorului. Layout-ul trebuie să fie aerisit, pe o singură coloana, structura intuitivă, fonturile uşor de citit, spaţii albe din abundenţă, paginile trebuie să se încarce rapid, până în trei secunde, imaginile să fie compresate şi optimizate pentru mobil, adică mai mici şi de impact, cât să încapă pe ecranul tabletei sau telefonului mobil, conţinutul Flash trebuie să dispară -se încarcă greu, multe browsere mobile nu ştiu să „citească” Flash.
Se recomandă atenţie mare şi la „limbajul” folosit în design – elementele de branding şi cele de design trebuie să fie identice cu cele din varianta desktop, dar şi adaptarea tuturor elementelor şi meniurilor pentru touchscreen – derularea se va face cu degetul şi nu cu mouse-ul. Pentru că pe piaţă există deja patru sau mai multe sisteme de operare şi telefoane diferite, optimizarea şi atributul mobile friendly trebuie implementat pentru fiecare în parte, userii trebuie să fie redirecţionaţi automat către varianta mobilă, şi nu în ultimul rând monitorizarea comportamentului lor e esenţială ca să ştiţi ce să îmbunătăţiţi şi cu ce aţi reuşit să-i cuceriţi.
O variantă şi mai bună este să se creeze un hibrid între conţinut optimizat pentru mobil şi mobile friendly astfel încât optimizarea pentru motoarele de căutare să se facă rapid şi eficient, „din mers”, urmărindu-se atât forma, cât şi maniera în care sunt prezentate informaţiile pentru varianta mobile. Este foarte important să se evite ferestrele tip pop-up, întrucât navigarea printre taburi şi ferestre multiple e greoaie pe dispozitivele mobile, mai ales pe cele cu touchscreen, dar şi să se permită accesul către varianta desktop, pentru că anumite informaţii şi elemente poate sunt disponibile doar acolo.
Şi totuşi, de ce atâta interes pentru mobile friendly? Dispozitivele mobile sunt unice prin abilitatea lor de a construi legături puternice între media online şi offline, prin intermediul QR codes, website-urile mobile sunt universale pentru tot felul de gadgeturi moderne, sunt flexibile, nu costă aşa de mult de implementat ca un website pentru desktop, barierele dintre companie şi publicul ţintă fiind aproape inexistente.
Este foarte important deoarece de cand a aparut generatia „smartphone” a crescut considerabil numarul persoanelor care acceseaza paginile web de pe mobil.