Elemente care fac experienţa utilizatorului pe un site cât mai plăcută

site-user-friendlyA avea un site user-friendly este deosebit de important pentru profitabilitate. Atributul user-friendly afectează atenţia pe care o captează un site oarecare unui utilizator nou, rata de revenire pe site, bounce rate-ul, ratele de conversie ale paginilor individuale şi rata totală de conversie a unui website.

Pentru ca experienţa utilizatorului să fie cât mai plăcută, atributul user-friendly trebuie înţeles prin prisma următoarelor aspecte:

  • Compatibilitatea cu dispozitivele mobile moderne – cum foarte multă lume foloseşte dispozitivele mobile să acceseze Internetul, crearea unui website optimizat pentru mobil a devenit o necesitate;
  • Accesibilitate pentru toţi userii – un website care e user-friendly trebuie să poată fi accesibil tuturor, inclusiv celor orbi, cu disabilităţi sau celor mai în vârstă; de obicei, se folosesc şi screen-readere, aşa că prin tehnici simple de web design se pot crea versiuni optimizate pentru cei cu probleme de sănătate;
  • Planificare spartană a arhitecturii informaţionale – modul cum e organizată şi cum e prezentată informaţia pe site e vital pentru usabilitatea acestuia. Trebuie să existe categorii, secţiuni, informaţia să fie prezentată pentru a fi uşor de găsit de către utilizatori – mereu trebuie să gândiţi un website din perspectiva celor care îl vor vizită;
  • Formatare perfectă a conţinutului, simplu de scanat – pe Internet, userii nu stau să citească aşa cum o fac în offline, rând cu rând; aici, se scanează în căutarea informaţiei de interes, de aceea trebuie să existe paragrafe, Headings, bullets, liste, link-uri interne;
  • Timpii de upload şi download să fie cât mai mici – site-ul trebuie să se încarce rapid, nu mai mult de patru sau şase secunde pentru o încărcare de pagină. Dacă se depăşeşte această limita, userii pleacă, pentru că aşteptările lor în privinţa vitezei navigării pe Internet s-au schimbat radical în ultimii ani;
  • Compatibilitatea cu toate browserele de pe piaţă – se testează permanent versiunea PC a website-ului pe toate browserele moderne şi se schimbă designul şi structura codului în funcţie de necesităţile impuse de fiecare cod sursă al browserului;
  • Navigarea efectivă prin website – se realizează prin HTML simplu, meniuri JavaScript, însă nu prea multe, de regulă se acceptă maxim trei submeniuri şi mai multe categorii sau secţiuni în locul nivelelor care sunt sub aceste trei meniuri ierarhice;
  • Un motor de căutare intern foarte rapid şi optimizat – dacă nu găseşte ceva la prima vedere, utilizatorul nu va sta să răsfoiască toate paginile şi va caută o bară Search pentru a găsi exact ce-l interesează, exact ca pe Google, motorul de căutare; indexarea postărilor şi link-urilor trebuie să fie perfectă şi fără erori pentru ca motorul de căutare intern să funcţioneze ireproşabil – se poate adăuga şi sub formă de widget;
  • Modalităţi diferite de a explora conţinutul – categorii şi postări de tipul Top 10…, Cele mai votate…, Cele mai populare… – secţiuni dedicate în bară laterală sunt de dorit;
  • Pagina de eroare particularizată – celebra 404 Page nu trebuie lăsată cum e setată de scriptul instalat în spatele website-ului şi trebuie completată, modificată, făcută mai funny poate, mai atrăgătoare – contează mult şi ce vede utilizatorul când nu se găseşte ceva anume;
  • Header şi Footer informative – nu degeaba au fost inventate Header şi Footer, aşa că aici trebuie să existe informaţii esenţiale despre website, date de contact, copyright etc – utilizatorii trebuie să găsească şi aceste informaţii dacă au ceva de spus;
  • Linking intern bine organizat – ajută la găsirea rapidă a unor articole similare; se poate adăugă la final de articole secţiune ”V-ar interesa şi” sau „Puteţi citi pe aceeaşi tema”;
  • Cod sursă fără erori – toate erorile care apar nu fac decât să îngreuneze experienţa utilizatorului „aterizat” pe site, aşa că trebuie corectate şi depistate;
  • Scheme de culori contrastante – trebuie găsit contrastul ideal, echilibrat între background şi text din punct de vedere cromatic – lipsa constrastului face imposibilă citirea informaţiei;
  • Formulare uşor de utilizat – reprezintă forme de interacţiune foarte importante; neapărat trebuie să fie simple de completat şi accesibilie tuturor – etichetele trebuie să fie corecte pentru fiecare câmp, design plăcut şi simplu, număr de câmpuri minim, sugestii de completare, mesaj de confirmare, validare corectă; neapărat trebuie să existe şi un formular de contact;
  • HomePage-ul nu e totul – să aveţi mereu în minte că userii ajung pe site via o pagină secundară; sunt foarte bune de proiectat şi implementat Landing Pages;
  • Respectarea modelului în F de aranjare a conţinutului şi navigării – mişcările ochiului utilizatorului pot fi monitorizate cu o aplicaţie specială disponibilă online pentru a vedea exact unde se uită utilizatorul când e pe site, ce anume caută cu privirea şi unde;
  • Consistența conţinutului poate determina rămânerea utilizatorului pe site – conţinutul trebuie spart în blocuri de text de unul sau două paragrafe, trebuie să existe sublinieri, link-uri pentru o citire rapidă, informaţia esenţială să „sară în faţă”;
  • Aglomeraţia nu are ce căuta – fiecare pagină trebuie să aibă scopul ei, informaţia ei, importanța ei în economia site-ului; prea multe elemente pe pagină alungă utilizatorul;
  • Acces la secţiuni gen Help and Support şi Breadcrumbs – tot timpul utilizatorul trebuie să poată să se ajute şi să fie ajutat; Breadcrumbs îl ajută să ştie mereu unde se află şi să navigheze pe orizontală în pagini şi subpagini; foarte important să poată cere lămuriri pe blog şi reţele de socializare;
  • Informare permanentă a userilor – cât mai este până se încarcă un film, un audio file, o imagine, indicatoare temporale, spaţiale etc;
  • Fără prea multe reclame care să acopere tot conţinutul – reclamele bine targetate nu sunt vizate, ci doar cele fără rost, care nu au legătură cu mesajul şi conţinutul website-ului.
FacebookLinkedInTwitterGoogle+

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Current month ye@r day *

Post Navigation

Facebook IconTwitter IconVisit Our Google + PageVisit Our Google + Page