La o simplă căutare pe Google vor apărea o mulțime de rezultate, pagini web deja indexate după niște algoritmi complicați ce țin cont de un ranking anume. Trei factori sunt la baza competiției pe care o vedem în mod clar între rezultatele returnate. Conținut, link-uri externe și RankBrain, un sistem de tip machine learning. Momentan RankBrain e folosit pentru o mică parte din procesări, însă pe viitor accentul pus pe el va transforma web-ul într-un loc mai bun, mai ușor de exploatat și mai ușor de căutat.
RankBrain este un algoritm special bazat pe inteligență artificială (AI), confirmat de cei de la Google în octombrie 2015. Odată intrat în acțiune RankBrain a oferit rezultate mult mai relevante la fiecare căutare. Când algoritmul vede un cuvânt sau o frază pe care nu a mai întâlnit-o, AI-ul intervine și încearcă să prezică care cuvinte, fraze ar avea un înțeles similar și filtrează toate rezultatele în funcție de acest criteriu.
Ce nu este RankBrain? Nu e în niciun caz Knowledge Graph. Și aici avem inteligență artificială, dar nu are nicio legătură cu respectiva noțiune. Nu e nici un nou tip de căutare, nu e vreun motor de căutare, nu aduce nimic nou procesului de baza folosit de utilizatori la căutări pe Google. Nu e un update de algoritm, nu seamănă deloc cu Panda, Penguin. Modificarea făcută de Google este gândită să funcționeze alături de Hummingbird, algoritmul de căutare semantic. Nu e nici măcar robot, ci doar o serie de ecuații matematice care simplifică rezultatele returnate la căutare și le face mai relevante.
Un impact important însă pe care îl vor resimți este cel la nivel SEO. Când vom încerca să găsim cuvinte cheie pentru campaniile noastre SEO, cele pe care utilizatorii le-ar caută RankBrain ne va ajuta. Dacă le alegem pe cele care nu prezintă interes vom puteam totuși să ajungem la potențialii clienți. Înainte de RankBrain inginerii software de la Google au construit algoritmi matematici care determinau ușor un ranking pe căutări. Din timp în timp se făceau și actualizări. Cu RankBrain algoritmul bazat pe AI învață în permanentă și se schimbă constant, așa că folosirea cuvintelor cheie în campanii va fi mai ușoară. Pe de altă parte creatorii de campanii SEO trebuie să își aleagă cu mai mare atenție cuvintele cheie pentru a avea rezultate cât mai bune după implentare. Ignorarea RankBrain nu face decât să alunge și click-urile organice și oportunităților de atragere a traficului pe site. Dacă se ține cont de acest algoritm în SEO avem și un CTR mai mare, un trafic constant organic pe site-uri și un ranking mai bun, un loc mai bun în rezultatele returnate la căutare.
Schimbările care ar trebui făcute în materie de SEO raportat la RankBrain țin și de alegerea unor cuvinte cheie care sunt grupate logic și în funcție de un anumit subiect, fără a exista o targetare doar pe un cuvânt cheie. Optimizarea pentru RankBrain înseamnă găsirea unor cuvinte cheie și a unor contexte în care să fie folosite fără a „suna” nimic a computer, practic ar trebui să intuim cumva intenția celui care caută ceva, ca să-i putem genera satisfacție. Ideea din spatele acestor schimbări este de a oferi conținut de calitate, conținut care poate fi „periat” pentru optimizarea SEO chiar și prin operațiuni simple, precum citirea textelor cu voce tare. Tot ce apare pe un site trebuie să sune natural, chiar dacă avem optimizare SEO. În loc să stăm să ne gândim cum să optimizăm precis conținutul pentru RankBrain, care oricum se tot schimbă, putem încerca să avem conținut de calitate și relevant pentru utilizatori.