În industria tehnologiei și a designului unul dintre cei mai populari termeni este UX. UX sau User Experience apare în discuție ori de câte ori ne referim la interfețe digitale, la aplicații de mobil sau site-uri. Ca să înțelegem mai bine ce e cu UX trebuie să ne gândim la interacțiunea cu un produs software, la locația unui switch on-off sau la formă pe care o ia acesta. Toate acestea sunt elemente care pot construi un UX. Suma interacțiunilor cu produsul respectiv devine experiența pe care o ai când folosești produsul în cauză.
Revenind la mediul digital, trebuie să distingem clar între doi termeni, UI și UX. UI sau User Interface se referă la o serie de ecrane, de pagini, de elemente vizuale utilizate pentru a interacționa mai ușor cu un device. De cealaltă parte User Experience sau UX se referă la o experiență internă pe care persoana o are atunci când interacționează cu fiecare aspect al unui produs sau a unor servicii. UX-ul se poate referi și la emoțiile și atitudinile unei persoane în cazul folosirii unui sistem, de exemplu, dar și la percepțiile unei persoane despre utilitate, ușurința folosirii și eficiență.
Termenul UX a fost adus în discuție de către cercetătorul cognitiv Don Norman pe la începutul anilor 1990, în vremea în care era vicepreședinte la Advanced Technology Group din cadrul Apple. Însuși Norman spunea într-un e-mail că a inventat termenul pentru că interfața umană și usabilitatea erau prea limitate. El făcea referire și la experiența completă a utilizatorului raportată la sistem, design industrial, grafică, interfață și interacțiune fizică, manual. Același Norman a vorbit și despre necesitatea raportării la client și cea a înțelegerii nevoilor sale reale.
Pe scurt, UX-ul cuprinde procesele care duc la descoperirea produselor companiilor, secvență de acțiuni realizate pentru a interacționa cu o interfață, gândurile și sentimentele care apar atunci când se finalizează anumite task-uri, dar și impresiile pe care le au utilizatorii în timpul interacțiunii văzute ca un întreg. Cei care se ocupă de configurarea și implementarea unui UX cât mai eficient sunt designerii UX, ei urmăresc aspectele conceptuale ale procesului de design.
Cum putem îmbunătăți experiența utilizatorului sau UX-ul?
· Printr-un audit – auditul poate ajuta enorm la depistarea unor probleme la nivel conceptual și poate evidenția dacă site-ul și-a pierdut focusul în anii ce au trecut;
· Prin teste de usabilitate regulate – testele moderne de usabilitate pot combina tehnici din domeniul neuroștiintei cu cele legate de urmărirea mișcărilor globilor oculari pentru a măsura interacțiunea utilizatorului cu site-ul din toate perspectivele. Se pot indentifica oportunități de îmbunătățire, conținut diferit, aspecte interactive ale unui nou design;
· Prin testare A/B – se pot evita foarte multe erori prin aplicarea acestei metodologii, într-un caz se poate primi un anumit tip de formular, experiență A, în alt caz se poate primi un formular one step at a time, experiența B;
· Nu presupuneți că utilizatorii au tot timpul din lume – experiența lor trebuie să fie cât mai intuitivă și mai simplă, trebuie să le oferiți imediat o interacțiune vizuală și calea rapidă spre ce caută;
· Gândiți-vă la nevoile utilizatorilor – dacă știți exact ce frustrări, nevoi, ce așteptări au puteți să optimizați site-ul exact acolo unde e mai mare nevoie, pentru eficiență maximă;
· Tagging inteligent – tag-urile sunt foarte importante pentru a oferi utilizatorilor toate informațiile despre servicii sau produse, rapid și simplu de urmărit;
· Maparea „călătoriei” utilizatorului – de la primele experiențe cu produsul, serviciile până la cumpărare și folosirea produselor, toate aceste elemente trebuie gândite în amănunt și analizate pentru a se descoperi „harta” perfectă pentru un UX de calitate;
· Reduceți numărul paginilor din site la jumătate – utilizatorii din 2018 nu mai sunt încântați de site-uri cu zeci de pagini și subpagini, vor ceva simplu și eficient, rapid. De asemenea, vor să găsească repede ce caută și au nevoie de instrumente puternice de căutare;
· Fără pop-up-uri pe paginile optimizate pentru mobil – ele pot domina ecranele și pot fi foarte greu de închis, măresc timpul de încărcare și clienții pot renunța să mai aștepte să ajungă la conținutul dorit;
· Micșorați timpul de încărcarea al paginilor web – se poate folosi un Content Delivering Network, se poate compresa codul sursă, se pot scoate fișierele foarte mari; de aici și un ranking mai bun;
· Verificați link-urile moarte sau defecte;
· Nu puneți prea mare emfază pe produse și caracteristici – este mai important să le spuneți clienților cum anume produsele sau serviciile pot rezolva anumite probleme;
· Nu uitați de accesibilitate sau inclusive design – oricine intră pe site trebuie să îl poată folosi și trebuie să ajungă rapid la informația dorită;
· Determinați numărul de butoane call to action și modalitatea corectă de optimizare;
· Monitorizați și testați permanent site-ul și elementele sale;
· Implementati un design responsive pentru o experiență vizuală excelentă;
Optimizați capabilitățile lingvistice – adăugați SaaS language translation și caracteristici chat vizuale interactive.